Таїнство Хрещення

Святе Писання вказує на Хрещення.

Хрещення Господнє
Хрещення Господнє

Церковне життя людини розпочинається з Хрещення, яке не просто міняє життя людини, але міняє саму людину; через хрещення людина народжується у нове життя. У Православній Церкві хрещення звершується через трикратне занурення у воду. При цьому священнослужитель промовляє слова: «Охрещується раб Божий (ім’я) в ім’я Отця. Амінь. І Сина. Амінь. І Святого Духа. Амінь.». Так виконується воля Нашого Спасителя, Який сказав своїм ученикам: «Йдіть же навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого Духа» (Мф.28.19).

Хрещенням людині відчиняються двері Царства Божого. Цього дару були позбавлені люди у старозавітні часи, а тому перебували в очікуванні цього надзвичайного дару. Саме яскраве пророцтво про таїнство Хрещення ми чуємо від пророка Єзекіїля: «І візьму вас з народів, і зберу вас з усіх країн, і приведу вас у землю вашу. І окроплю вас чистою водою, і ви очиститеся від усіх скверн ваших, і від усіх ідолів ваших очищу вас. І дам вам серце нове, і дух новий дам вам; і візьму з плоті вашої серце кам’яне, і дам вам серце плотське. Вкладу всередину вас Дух Мій і зроблю те, що ви будете ходити у заповідях Моїх і устави мої будете дотримувати і виконувати» (Єз.36.24-27).

Як діє Хрещення на людину?

Картина В. М. Васнєцова «Хрещення Князя Володимира»
Картина В. М. Васнєцова «Хрещення Князя Володимира»

Вже з пророцтва ми бачимо, що новозавітне покликання вимагає від людини готовності відректись від самого свого життя заради життя оновленого. Сам Христос говорив Никодиму: «Істинно, істинно кажу тобі, якщо хто не народиться від води і Духа, не може увійти в Царство Боже» (Ін.3.5). Апостоли бачать хрещення не як виправлення старого життя, не як верхню сходинку в моральному вдосконаленні, але як смерть старого життя і народження у життя нове.

Під час звершення таїнства Хрещення ми чуємо слова апостола Павла: «Ми померли для гріха: як же нам жити з ним? Невже не знаєте, що всі ми, що хрестилися в Христа Іісуса, у смерть Його хрестилися? Отож ми поховані з Ним хрещенням у смерть, щоб, як Христос воскрес з мертвих славою Отця, так і нам ходити в оновленому житті» (Рим.6.2-4).

Отож, всяка людина, яка приймає таїнство хрещення, ще живучи на землі, вже, таємничим чином, розлучається зі своїм старим життям і починає жити таким життям, яким вона житиме у Царстві Божому. Смерть і життя – основна тема хрещальної купелі: занурення у воду символізує смерть, вихід з хрещальних вод символізує народження і початок нового життя.

Життя до і після Хрещення.

Нове життя сіється у нашу грішну природу, як зернина у землю. Завданням людини є зберегти і зростити його. Це вимагає переміни у житті і наполегливої роботи над собою. Переміна проходить по різному: часом життя людини круто міняється на зовсім протилежне, хоча, набагато частіше зміни приходять поступово, протягом років. Зрозуміло, що виправити своє життя набагато легше для тих, хто свідомо, з вірою і покаянням приступив до таїнства хрещення. Тяжко доводиться тим, хто не був готовий до духовної праці. Але справжня біда чекає чоловіка, який після хрещення навіть і не збирається міняти своє життя. Такі підпадають під осудження, подібно до лінивого раба, який отримавши талант, закопав його в землю, або до гостя на шлюбному бенкеті, який не одягнувся у весільний одяг. Саме від нехтування Божим даром застерігав нас Спаситель у згаданих притчах. Він наголошував на тому, що хрещення повинне супроводжуватись навчанням істинам віри і слідуванням Його заповідям: «Йдіть же навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого Духа, навчаючи їх додержувати всього, що Я заповів вам.» (Мф.28.19).

Тому всякий, хто зібрався приступити до таїнства Хрещення, повинен з усією відповідальністю підготуватись до цієї події, як до головного моменту у своєму житті. Найкраще було б підійти до священика, і розпитати про Православну християнську віру, почитати рекомендовану літературу, походити деякий час у храм на богослужіння. Тобто пройти деяку підготовку, або «оглашення». У древній церковній практиці чоловік міг бути оглашенним досить тривалий час, аж поки духівник не вважав його гідним таїнства Хрещення.

Хресні батьки.

Картина "Хрестини". Художник Аким Карнєєв.
Картина “Хрестини”. Художник Аким Карнєєв.

Подібні вимоги стосуються і хресних батьків, або по церковному «восприємників». Хрещення немовлят відоме у Церкві з апостольських часів – вони охрещувались разом з батьками, або коли батьки були вірними християнами – тобто тоді, коли церква була впевнена у тому, що діти отримають належне християнське виховання. Для того, щоб благодатний дар таїнства не став для дитини марним, у православній традиції належить заручатись підтримкою хресних батьків. На жаль, сьогодні досить часто молоді батьки обирають для своїх дітей хресних зовсім не воцерковлених, таких, які не зможуть познайомити своїх похресників з християнською вірою, оскільки самі до церкви не ходять і не знають навіть Символу віри. Зрозуміло, що у такому випадку і батьки, і восприємники підпадають під осуд за нерозважливе ставлення до Дару Божого. І для самої дитини без підтримки дорослих шлях до пізнання істини буде тяжким і ненадійним. Тому і батьки і хресні повинні серйозно ставитись до Хрещення дитини, адже від їх сумління і підготовки залежить, як духовне життя дитини, її життєвий шлях і, саме головне, спасіння її безсмертної душі.

Отож таїнство Хрещення – це двері у Царство Боже, це початок нового життя, це смерть гріховності і дорога до праведного життя.

Усе, що стосується життя, а тим більше життя вічного – не може бути несуттєвим. Вибір хресних батьків, вибір імені для дитини, воцерковлення і перше Причастя – усе це задає тон на усе наступне життя дитини.

Немовля і Хрещення.

kreshenieУ наш час хрещення звершується, переважно, над немовлятами і, хоча вони не мають свідомих гріхів, підготовка деякого роду потрібна і для них. Адже хрещення, це лише вхід у Христову Церкву, а далі дитину чекають роки земного життя у світі, що у злі лежить. Перед християнином стоїть завдання зберегти себе від розтління, навчитись жити по заповідям Божим, примножити таланти, якими обдарував його Господь, і підготувати себе до життя у Царстві Божому. Усе це – серйозна праця, яка дається нелегко через вроджену схильність людини до гріха. Духовна досконалість, як і будь які добрі риси не закладені у людині від народження. Тому духовний розвиток дитини, як і розумовий, і соціальний, і фізичний вимагає серйозного сприяння дорослих членів сім’ї і хресних батьків.

Благочестиве життя для немовляти починається ще з утроби матері – на життя і здоров’я дитини впливає не лише харчування і тілесне здоров’я мами, але й духовний стан її. Так стреси і конфлікти, які бувають від нестриманості, шкідливі звички, пусте проведення часу впливають на дитину, закладаючи негативні риси її характеру. Жінка-християнка, яка чекає дитину, молиться за її, приходить у храм до Сповіді і Причастя, оберігає себе від гріхів. В останні тижні вагітності вона приходить у храм, де священик звершує молитву за благополучні пологи і благословляє майбутню матір. Таким чином, на момент народження за плечима немовляти повинно бути вже 9 місяців правильного виховання і благословенне народження на світ.

Вибір імені для дитини.

Після народження дитини батьки починають підготовку до Хрещення. І розпочинається воно з наречення імені. Святитель Іоанн Златоуст навчав підходити до цієї справи відповідально: «Християни повинні всіляко намагатися давати дітям такі імена, які б не тільки спонукали до благочестя самих нарЕчених, а й для всіх інших, і для наступних родів служили наукою і добрим прикладом»

Строгих правил, щодо вибору імені дитини у Церковній практиці немає. Сьогодні дітей називають ім’ям бабусі чи дідуся, ім’ям шанованої і прославленої людини, або просто вподобаним звучним і красивим ім’ям. В цьому немає нічого поганого, але можна згадати й іншу, давню традицію: немовляті давали ім’я того святого, пам’ять якого припала на день наречення імені – це 8-й день по народженні. Також існує сучасна практика давати ім’я в честь святого, в день пам’яті якого народився малюк. Називаючи дитинку іменем угодника Божого, батьки, тим самим, вшановують святого і пов’язують життя своєї дитини з ним. Підрісши, дитина зможе просити молитовної допомоги у свого святого покровителя.

Слід зауважити, що православна традиція не допускає приймати імена Господа Ісуса Христа і Його Пречистої Матері ‑ Марії (досить часто дівчинку, яка народилась на богородичне свято називають Марією). Саме християнське сумління говорить проти цього, адже Ісус Христос – Глава Християнської Церкви і Бог усіх, Діва Марія – заступниця усього роду християнського і ми не можемо відокремлювати себе від церковної повноти. Ще одна причина – людина дивлячись на свого, ім’я якого носить, має перед собою взірець благочестивого життя і приклад для наслідування, а життя і подвиг Спасителя і Його Пречистої Матері унікальний і неповторний.

Ім’я Ісус можна взяти на честь старозавітного праведника Ісуса Навина, хоча це ім’я не характерне для нашого краю, а ім’я Марія ‑ в честь святих угодниць Марій, яких у церковних святцях безліч.

Ще раз про вибір хресних батьків.

Другим важливим завданням для батьків при підготовці до хрещення є вибір хресних батьків для дитини, або «восприємників». Восприємник – слов’янське слово, яке означає того, хто «воспринимает», тобто приймає дитину після занурення у хрещальну купель. Він же поручається за охрещуваного і зобов’язується сприяти духовному вихованню похресника, в майбутньому хресний повинен спілкуватись з дитиною і давати їй поради. Дорослим хресні батьки не потрібні, оскільки він сам може сповідувати віру і приймати рішення. Хоча, по бажанню можна і взяти за хресного того, хто навчив охрещуваного вірі. Згідно церковних правил «восприємник» ‑ це одна людина, бажано по статі дитини – для хлопчика це мужчина, для дівчинки – жінка, це сприятиме утвердженню довіри між хресним і похресником. У наших краях, традиційно заради урочистості моменту хресними обирають «пару» ‑ мужчину і жінку.

Усе вище сказане, на жаль, зводиться нанівець через духовну неосвіченість дорослих членів сім’ї. Досить часто батьки, які не турбуються про душу дитини, вибирають, не хресного для дитини, а кума для себе, роль якого зводиться до гостювання і дарування подарунків. Віра і духовність у таких випадках у розрахунок не беруться. Через це дитина залишається без підтримки дорослих у ділі духовного зростання, не здобуває азів християнської віри, і живе під постійною загрозою відпасти від віри. Так що від хресних батьків вимагається відповідальне ставлення до свого звання, і хоча б елементарне знання православної віри. Обов’язковим є знання православного Символу віри, який хресні читають по ходу звершення чину Хрещення.

Благодать таїнства хрещення, християнське ім’я, опіка і наука дорослих обов’язково благотворно вплинуть на духовне становлення дитини і не тільки приведуть її у царство Боже, а й на землі дадуть можливість прожити життя правильно, з радістю, з подякою, славлячи Бога.

Залишити відповідь